Advanced Driver Assistance Systems
Wat is ADAS?
ADAS staat voor Advanced Driver Assistance Systems. Dit zijn rijtaak ondersteunende systemen die op steeds meer moderne auto’s te vinden zijn, bijvoorbeeld op de voorruit. Nu nog vaak als optie, maar binnenkort standaard op iedere auto. Deze rijhulpsystemen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid en bereiden ons stapje voor stapje voor op de komst van de zelfrijdende auto.
Welke ADAS-systemen zijn er?
- Lane Keeping System (LKS)
Waarschuwt de berijder als deze per ongeluk de rijbaan verlaat en stuurt wanneer nodig de auto terug naar de rijbaan - Adaptive Cruise Control (ACC)
De moderne variant van de cruise control. Deze signaleert met behulp van een camera en radar de voorliggende auto en stemt hier zijn snelheid op af. - Brake Assist
Dit systeem grijpt automatisch in wanneer er een noodstop gemaakt moet worden en zorgt ervoor dat een aanrijding wordt voorkomen, of de gevolgen worden beperkt.
- Verkeersbordherkenning
Dit systeem herkent verkeersborden langs de weg en projecteert deze op het dashboard - Intelligent Speed Adaption (ISA)
Leest de verkeersborden en waarschuwt de berijder bij overschrijding van de maximum snelheid. Ook kan dit systeem de maximaal toegestane snelheid automatisch toepassen.
Dit zijn de meest voorkomende ADAS systemen. Tevens zijn systemen als Rear Collision Warning, Dode hoek assistent en Nightvision geen onbekende systemen meer.
Hoe werken ADAS-systemen?
ADAS-systemen werken met een netwerk aan sensoren en camera’s die op diverse plaatsen in de auto zijn gemonteerd. De meest in het oog springende is de ADAS-camera achter de voorruit en een afstandsradar aan de voorzijde.
De sensoren en camera’s zijn als het ware de zintuigen van de auto. Deze zintuigen registeren alles wat er met en om de auto heen gebeurt en geeft deze informatie door aan de centrale computer. De slimme software in de computer weet wanneer welke actie op welk moment nodig is en voert deze razendsnel uit. Bijvoorbeeld als de afstand tot de voorligger te klein is, remt de auto automatisch af.
Kalibratie van de ADAS-camera
Een goede werking van de ADAS-camera en radar is essentieel voor de werking van de ADAS-systemen. De camera, radar en de software zijn binnen bepaalde kaders zelf stellend. De autofabrikant schrijft in een aantal gevallen voor dat de camera en radar opnieuw moet worden gekalibreerd.
Dit is bijvoorbeeld het geval bij het monteren van band/wiel combinaties met een afwijkende diameter of het monteren van nieuwe veren of dempers. Ook bij het vervangen van de voorruit moet de camera opnieuw worden gekalibreerd.
Voordat de camera en radar worden gekalibreerd moet eerst de wieluitlijning en de bandenspanning zijn gecontroleerd. Wanneer deze afwijken van de specificaties, moeten deze eerst worden afgesteld.
Statisch of dynamische kalibratie
Afhankelijk van de auto kan de kalibratie van de camera statisch of dynamisch plaats vinden. Bij dynamische kalibratie wordt een diagnose toestel aangesloten op de auto en wordt de camera tijdens het rijden gekalibreerd.
Statische kalibratie vindt plaats in de werkplaats met een speciale kalibratie tool. Met behulp van specifieke (meet)apparatuur worden de camera en radar statisch gekalibreerd.
Albatros Banden B.V. heeft zich gespecialiseerd in het juist en vakkundig kalibreren van deze systemen. Hierdoor zijn wij ook in staat storingen of niet juist functioneren van deze systemen te verhelpen. Van A tot Z veilig op weg.
Uw banden, uw veiligheid, al meer dan 50 jaar onze zorg!